Bestellijst tips!

Gepost door
Gepost op: 30 juli 2019 door: Martine Kester

Hoe gebruik je de bestellijst?

Een bestellijst is snel aangemaakt en verstuurd, maar wanneer is het handig om een bestellijst in te zetten? Wij geven je tips!

Zoals je weet, is de bestellijst dé ideale vervanger voor de ouderwetse Excellijsten.
Maar 'lukraak' een bestellijst versturen naar heel je netwerk geeft waarschijnlijk niet het gewenste resultaat. Waarom niet? Omdat je meer uit je bestellijst haalt als je deze twee vragen van te voren hebt beantwoord:

1. Wat bied je precies aan in je bestellijst? 
2. Naar wie verstuur je de bestellijst? Dus voor wie is het aanbod interessant?

Tip 1

Bedenk wat het doel is van je bestellijst. Sommige producten zijn wellicht beter geschikt voor een bepaald soort klant. Of misschien heb je wel een nieuw product die je graag bij je vaste klanten wilt promoten. Dat zijn dus twee verschillende situaties, elk met een ander doel. Wanneer zet jij de bestellijst in? Hieronder geven we je een paar ideeën:

* Specials
* Nieuw in het assortiment
* Schaars aanbod
* Aanbod wat is 'overgebleven' en dus 'weg moet' 

Een voorbeeld uit de praktijk: Colours of Nature zet de bestellijsten in om de partijen die op voorraad staan bij de voorraadlocaties van Royal FloraHolland te verkopen. Wil je hier meer over weten? Check dan dit artikel! 

Tip 2

Bepaal voor wie de bestellijst interessant is en baseer hier je ontvangers op. Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar het is wel erg belangrijk dat je hier stil bij staat en je doelgroep van te voren bepaald. Wanneer je de bestellijst verstuurt naar al je contacten, weet je bijna zeker dat niet iedereen interesse heeft in bijvoorbeeld jouw specials. Daarom is het belangrijk dat jouw doelgroep bij jouw eerder gestelde doel past. Dan heb je namelijk de meeste kans dat de bestellijst interessant wordt gevonden en dat er een bestelling op wordt geplaatst. Personalisatie is the key!
Probeer ook eens te spelen met verschillende titels voor je bestellijsten, ook deze kun je namelijk personaliseren!

Uiteraard verschilt per kweker/teelt wat werkt, maar als je van te voren al nadenkt over bovenstaande tips, heeft je bestellijst meer kans van slagen! Daarnaast geeft het ook veel inzicht voor de bestellijsten die je nog gaat versturen. Je kunt in HortiHeat in de statistieken namelijk precies terugzien hoe je bestellijsten scoren. 

Wil je nog meer tips om meer uit je online promotie en verkoop te halen? Check dan deze pagina!

Nog meer nieuws