Bron vermelding:
Terug

Het vlammende succes van eerste Hittesprint

2 minuten leestijd
Gepost op 28 april 2025
door Britt van Zon

Hittesprint: een week lang 100% focus op de ontwikkeling van HortiHeat. Jan en Danny, beide ontwikkelaars bij HortiHeat, hebben alles laten vallen om aan het eind van de week 2 gloednieuwe functionaliteiten op te leveren: de bestellijst van exporteur naar eindklant én Daytrade-mailing. Danny: “Het is cool om te zien hoeveel werk je in 1 week kan opleveren.” Wat de nieuwe functionaliteiten precies inhouden en hoe Hittesprint is verlopen, lees je in deze blog.

Productief én kwalitatief
Danny en Jan werken allebei aan de ontwikkeling van Floriday en HortiHeat. Danny is hierbij als front-end developer verantwoordelijk voor de voorkant van het scherm. Jan houdt zich als back-end ontwikkelaar bezig met de techniek aan de achterkant van het product. Tijdens Hittesprint hebben ze in een korte periode veel werk geleverd mét behoud van de kwaliteit. “De kwaliteit moet goed zijn. Daarom moet er goed gereviewd worden om te controleren of we geen fouten maken. Om die reden zijn ontwikkelaars Jacco en Paul aangehaakt. Bij een codereview controleert een 2e ontwikkelaar in de testomgeving of een code werkt zoals bedoeld. Daarna vragen we aan Pam en Erik of zij de functionaliteit willen testen. Zij bekijken de ontwikkeling vanuit het oogpunt van de gebruiker, omdat zij daar meer gevoel bij hebben. Daarna gaat een functionaliteit pas live”, legt Danny uit.

Jan en Danny kijken terug op productieve Hittesprint

Van ontwerp tot uitvoering
Het startpunt van Hittesprint is het ontwerp van de functionaliteiten, gemaakt door Bas (product owner) en Naomi (UX Designer). Vervolgens nemen Bas, Naomi, Jan en Danny het ontwerp met elkaar door en kijken ze naar de technische uitvoering ervan. Jan: “Het ontwerp is een voorzet op de daadwerkelijke uitwerking. Samen kijken we wat er technisch mogelijk én haalbaar is in een week tijd. Het ontwerp laat alleen de voorkant van een functionaliteit zien, maar wat moet er gebeuren als je op een knopje drukt?”. Na de bespreking gaan de mannen aan de slag met de ontwikkeling ervan. Tussentijds komen ze nog een keer bij elkaar om de tot dan toe gemaakte ontwikkelingen samen te bekijken. Zo leveren ze aan het eind van de week functionaliteiten op die voldoen aan de verwachtingen.

Nieuwe functionaliteiten als eindresultaat
Het doel van Hittesprint is het opleveren van 2 belangrijke functionaliteiten: de bestellijsten van exporteur naar eindklant en een nieuwe mailing: de Daytrade. In december hebben we de bestellijsten gelanceerd voor de kweker naar de exporteur. Maar na diverse geluiden vanuit de markt, hebben we nu ook de bestellijst voor de exporteur ontwikkeld. Hoe het werkt? De exporteur ontvangt van de kweker een bestellijst met daarin zijn aanbod. Via de deel-knop neemt de exporteur de bestellijst over, past hierin de prijzen aan naar verkoopprijzen en deelt deze met zijn klant via WhatsApp. De klant plaatst vervolgens vanuit de bestellijst direct zijn bestelling bij de kweker. 

Voorbeeld van het delen van de bestellijst naar de eindklant

De 2e ontwikkeling betreft het promoten van de Daytrade vanuit Floriday met HortiHeat. “In HortiHeat haal je de Daytrade vanuit Floriday op en verstuur je deze in een mailing naar je klant. Vanuit de mail wordt de klant naar je Floriday genavigeerd om vanuit daar Daytrade te bestellen,” legt Jan uit. Inmiddels zijn de eerste Daytrade-mailings naar klanten verstuurd.

Danny: “Het was best ambiteus om dit allemaal in een week te ontwikkelen, maar het is gelukt! We hebben zelfs een extraatje opgeleverd die de toegankelijkheid van HortiHeat verbetert. We hebben bepaalde kleuren aangepast en op diverse plekken het lettertype wat vergroot om de gebruiksvriendelijkheid voor mensen die kleurenblind of slechtziend zijn te verbeteren.”

Het was best ambiteus om dit allemaal in een week te ontwikkelen, maar het is gelukt! We hebben zelfs een extraatje opgeleverd.

Danny, front-end ontwikkelaar bij HortiHeat

Het succes van Hittesprint
Smaakt het succes van Hittesprint naar meer? Volgens Jan wel: “Het was een productieve week waarin we dingen konden afstrepen omdat we niet werden gestoord. Dat vond ik wel fijn. Volle bak focussen en ontwikkelen, maar het is wel even andere koek om volledig op één product gefocust te zijn.” Danny valt Jan bij: “Je hebt 100% focus op HortiHeat, wat heel fijn is. Het is cool om te zien wat je aan het eind hebt opgeleverd, maar het is ook lekker om weer even wat anders te doen.”

Dat een nieuwe Hittespint volgt, is zeker. Maar voor nu genieten Jan en Danny weer even van de afwisseling tussen HortiHeat en Floriday.

Meer informatie?

Wil jij als kweker of exporteur meer informatie over de bestellijst van koper naar klant? Hoe werkt het en wat zijn de voordelen voor jou? Of heb je een brandende vraag over de Daytrade-mailing? Neem dan contact met ons op.

Contact
© 2017 - HortiHeat