Erik & Pam
Erik & Pam Bereikbaar tijdens kantoortijden

Brandende vraag?
Bron vermelding:
Terug

Succesvolle mailings door gerichte communicatie

2 minuten leestijd
Gepost op 4 september 2025
door Britt van Zon

Opvallen in een volle inbox én resultaat behalen. Hoe doe je dat? In elk geval niet door lukraak elke mail naar je hele contactenlijst te sturen. Gerichte communicatie is key. Daarom is het noodzakelijk om je netwerk te segmenteren om zo persoonlijke mailings te kunnen versturen. Dit doe je eenvoudig en snel met HortiHeat. Volg mijn tips en behaal meer succes met je mailings.

Bron vermelding:

Een complete contactenlijst
Voordat we gaan segmenteren, nemen we het netwerk onder de loep. Het is namelijk belangrijk dat voor elke relatie het volledige klantprofiel is ingevuld. Open in je netwerk per contact de klantkaart en controleer of alle gegevens erin staan, zoals contactgegevens en functie, maar ook het segment en de afzetmarkt waarin de klant actief is. Dit is relevante informatie bij het aanmaken van ontvangersgroepen. 

Segmenteer je netwerk
Ondanks dat je met HortiHeat in één klik een mail naar je hele netwerk kan sturen, raad ik het je toch af. Mijn advies: segmenteer je klantrelaties. Doe dit op basis van bijvoorbeeld afzetmarkt en koopgedrag. Leer je klant en zijn interesses kennen. De klant die tuincentra in Spanje beleverd, is in andere producten en kwaliteit geïnteresseerd dan de klant die aan Duitse supermarkten verkoopt.

Bron vermelding:

Dus: breng je klanten in kaart en maak ontvangersgroepen aan op basis van segment, afzetmarkt en (product)interesse. Zo verstuur je in één klik gerichte e-mails die aansluiten op de klantbehoefte, waardoor je je relevantie bij de klant verhoogt.

HortiHeat tip icon Tip

Verhoog je relevantie bij de klant

Weet jij welke informatie je klant écht interessant vindt? Is dat beschikbaarheid, een prijswijziging, het weekaanbod of een noviteit? Leer je klant beter kennen en speel in op zijn interesses. Zo weet hij dat informatie van jou altijd relevant is voor hem en voorkom je dat jouw mail zonder blik direct in de prullenbak verdwijnt.

Bron vermelding:

Personalisatie
Volgens onderzoek verhoog je de respons met een ontvanger tot wel 50% als je persoonlijke elementen aan de mail toevoegt.

  • Gebruik ‘Naam Tag’ in je bericht. HortiHeat vult hier automatisch de naam van de ontvanger in, waardoor je e-mail persoonlijk lijkt.
  • Stem je e-mails af op de ontvanger door bijvoorbeeld productaanbevelingen te geven op basis van eerdere aankopen. Zo laat je zien dat je je klant kent en versterk je de relatie.

Open rate HortiHeat vs. Mailchimp
Wanneer is een mail voor jou succesvol? Bepaal je dat op basis van open rates of interactie? In mijn ogen is een open rate niet het belangrijkst. Zo weet ik dat Mailchimp bijvoorbeeld ook mails als geopend markeert, wanneer hier slechts voorbij is gescrolt of op geklikt is om te verwijderen. Dit openingspercentage ligt daardoor een stuk hoger in vergelijking met HortiHeat, maar geeft ook vertekend beeld. In HortiHeat registreren we een e-mail namelijk pas als geopend wanneer er daadwerkelijk op doorgeklikt is naar de prijs- of bestellijst. Het percentage ligt daarom lager, maar zegt daarentegen wel meer over het succes van een mail. 

Bron vermelding:

Checklist: 

✅ Vul de klantkaart van je contactpersoon volledig in
✅ Breng je klanten in kaart 
✅ Maak ontvangersgroepen aan 
✅ Zorg voor persoonlijke mailings met Naam Tag in je bericht
✅ Stem je mail af op de persoonlijke behoefte van de klant
✅ Bepaal wanneer een mailing succesvol is
✅ Bekijk je resultaten en stuur bij indien nodig

Meer marketingtips?

Wil je meer weten over het opstellen van een goede mail? Hier hebben we al een keer een blog over geschreven. Heb je na het lezen nog vragen of wil je graag persoonlijke hulp op marketinggebied in combincatie met HortiHeat? Neem dan contact met mij op.

Contact
© 2017 - HortiHeat